Wednesday, January 1, 2014

Saveme999 - Live Saving Android App

Ok. Citer ni dah keluar kat surat abo the star pada hari isnin 25 November 25, 2013 dengan tajuk "Nationwide SaveMe999 to replace MyDistress app". Aku baru tau je benda ni.

SaveMe999 ialah aplikasi android untuk smartphone yang berfungsi sebagai penghantar isyarat distress kepada pihak polis apabila pengguna mengaktifkannya. Buat masa ni app ni hanya untuk oku saja. Orang normal kena tepon 999.

Kalo komer nak try app ni boleh cuba download kat Google play store. Aku dah try dah. Memang untuk oku je. Oku buta pun boleh. Hmmm. (Aku masih penin mikior camner demer nak guna app ni.) Tapi ikut kata surat abo star yang mengatakan

"SaveMe999, launched on Sept 9, is currently reserved for disabled persons, who need to register with their Welfare Department registration number."

Jadi demer tentu ada mikior camner nak buat supaya oku yang buta boleh gunakannya. Lagipun harganya ialah RM1 billion.  Fakta ni aku dapat dari yahoo kat sini

http://my.news.yahoo.com/tm-upgrade-saveme999-app-questions-remain-over-availability-040400898.html

Peghhhhh. .. RM1 billion untuk buat app ni. Dasat betui demer. Mesti yang bangunkan app ini ada degree atau master atau phd. Pointer mesti atas 3.75 nih. Aku pun pergi download app ni.

Alangkah kecewanya aku pasal interface nya macam hampeh. Budak form 1 pun boleh buat interface camni. Komer try download app. Citer panjang tak guna.

Camner demer boleh approve budget sebanyak Rm1 billion untuk buat interface yang hampeh dan orang normal tak boleh guna app ni. Orang normal tak perlukan bantua polis ke? Musykil 1000x

No comments:

Post a Comment